Specialisatie
Voor
mijn
afstudeeronderzoek
pedagogiek
heb
ik
mij
verdiept
in
het
onderwerp
‘executieve
functies’.
Dit
heeft
geresulteerd
in
een
werkmap met informatie, handvatten en interventies voor de begeleiding van kinderen met zwakke executieve functies.
Ik
heb
mij
voor
mijn
afstudeeronderzoek
kinder-
en
jeugdtherapie
gespecialiseerd
in
het
‘Beelddenken’.
Mijn
scriptie
‘Beelddenken
en de kracht van de rechterhersenhelft’ is het resultaat van mijn verdieping in de wereld van het beelddenken.
Executieve functies
Onder
executieve
functies
worden
de
hogere
controlefuncties
van
de
hersenen
verstaan
die
het
mogelijk
maken
om
gedrag
goed
te
organiseren.
Ze
zijn
nodig
voor
strategisch
denken,
om
rationele
beslissingen
te
nemen
en
te
kunnen
focussen
op
wat
belangrijk
is.
De
executieve
functies
spelen
een
essentiële
rol
bij
het
zelfstandig
kunnen
functioneren
in
het
dagelijks
leven.
Met
andere
woorden:
executieve
functies
zijn
onmisbaar
bij
vaardigheden,
taken
en
verantwoordelijkheden
van
kinderen
en
pubers.
Voorbeelden
van
executieve
functies
zijn:
responsinhibitie
(nadenken
voordat
je
iets
doet),
werkgeheugen,
emotieregulatie,
volgehouden
aandacht,
taakinitiatie
(op
tijd
aan
een
taak
beginnen),
plannen,
organisatie
(informatie
en
materialen
ordenen),
flexibiliteit
(omgaan
met
veranderingen),
timemanagement
(tijd
inschatten)
en
metacognitie
(een
stapje
terug
doen
om
zowel
jezelf
als
de
situatie
te
kunnen
overzien en te evalueren).
Zwakke
executieve
functies
komen
met
name
voor
bij
kinderen
met
ADHD,
autisme
en
leerstoornissen,
maar
ook
bij
veel
kinderen
zonder diagnose.
Beelddenken
Beelddenken
is
het
denken
in
beelden
en
gebeurtenissen
en
niet
in
woorden
en
begrippen.
Het
kan
omschreven
worden
als
ruimtelijk
denken
(driedimensionaal)
waarbij
visuele,
auditieve
en
zintuiglijke
informatie
tegelijkertijd
wordt
verwerkt.
Hierdoor
kan
de
beelddenker
snel
het
geheel
overzien
en
kan
hij
vlot
een
oplossing
bedenken. Het onder woorden brengen van die oplossing kan alleen lastig zijn voor de beelddenker.
Alle
mensen
worden
voor
100
%
als
beelddenker
geboren.
Echter
ontwikkelt
het
menselijk
brein
rond
het
vierde
á
vijfde
levensjaar
een
bepaalde
voorkeur
voor
het
beelddenken
(visuele
leersysteem)
of
het
taaldenken
(verbale
leersysteem).
Een
voorkeur
voor
beelddenken
kan
aangeboren
zijn,
maar
het
kan
ook
zijn
dat
de
keuze
voor
beelddenken
geforceerd
wordt
door
leer-
en/of
gedragsproblemen,
zoals
bij
dyslexie,
AD(H)D
en
Autismespectrumstoornis.
Er
bestaan
ook
raakvlakken
van beelddenken met onder andere hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid.
Beelddenkers hebben een sterk ontwikkelde rechterhersenhelft. De sterke kanten van de
rechterhersenhelft zijn onder andere: beleven, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht,
verbeelding, dagdromen, kleur, muziek, intuïtie, creativiteit, fantasie en spiritualiteit.
PERSPECTIEF4KIDS * Jeannette Hartelman * De Voornekamp 6 * 7251 VL * Vorden * 06 - 22 83 50 91 * info@perspectief4kids.nl * DISCLAIMER